Traseu Cascada Urlătoarea (Gara Bușteni - Cascada Urlătoarea - Gara Poiana Țapului)

Introducere

În general începeam sezonul de mers pe munte cu traseul de la Valea Sâmbetei prin luna aprilie. De data asta am decis să încep cu un traseu ușor mai aproape de casă - Traseul spre Cascada Urlătoarea. Știam că este scurt dar mă așteptam să depun puțin efort. Să vedem ce a ieșit!

Informații utile

Durata: 2 ore (maxim);

Dificultate: ușor;

Diferența de nivel: 200 m;

Marcaj: punct roșu respectiv punct albastru la coborâre;

Apă: există dar nu cred că e necesar;

Traseul se poarte parcurge pe tot timpul anului;

Parcare la începutul traseului.

De ce avem nevoie pentru o călătorie la cascada Urlătoarea?

Înainte de a pleca la drum trebuie să punem tot ce este necesar pentru a avea o excursie fără evenimente neplăcute. În continuare am alcătuit o listă cu echipamentul necesar pe munte atunci când plecăm pe trasee care se pot face într-o zi. Să nu uităm o mașină/un bilet de tren – esențial pentru începerea acestei aventuri.

• Bocanci impermeabili – sunt foarte utili pentru a va feri de accidentări sau în cazul în care vă prinde ploaia pe traseu;
  • Îmbrăcăminte – în funcție de sezon. Trebuie să aveți minim un rând de schimburi la voi. Nu folosiți haine din bumbac – se usucă greu;
  • Rucsac – în funcție de tipul de traseu ales puteți lua un rucsac mic (10-20 l ) pentru turele scurte sau în rucsac mai mare (25-40l ) pentru turele care durează întreaga zi;
  • Apă – minim 2 l de apă. Eu mai iau și 2 sticle de băuturi energizante cu minerale;
  • Hrană: încercați să luați fructe, ciocolata și produse care se digeră ușor. Opinie personală: nu mâncați în momentul în care urcați – încercați dacă este posibil să așteptați până se termină ascensiunea;
  • Hartă, busolă pentru orientare în cazul în care nu mai vedeți poteca;
  • Frontale sau lanterne. Eu prefer o frontală pentru a avea mâinile libere;
  • Telefon mobil și baterii externe pentru comunicare în caz de primejdie;
  • Trusă de prim ajutor – în cazul în care vă accidentați. Este util să stiți ce există în trusa respectivă și cum se folosește;
  • Protecție solară formată din pălărie, ochelari de soare și cremă de protecție. Soarele este foarte periculos la munte chiar dacă nu vă dați seama de intensitatea razelor solare;
  • Bețe de trekking – nu sunt un fan al lor dar pot să recunosc că pe anumite porțiuni de traseu sunt utile;
  • Briceag multifuncțional pentru diverse situații;

Voi completa lista în cazul în care mă voi confrunta cu probleme care necesită și alte ustensile.

Drumul până la Bușteni

Până la Bușteni poți să ajungi în două moduri: cu trenul sau cu mașina.

Cu mașina urmezi traseul pe DN1 până când trebuie să intri pe drul spre telecabina Bușteni - Babele (care merge pe platoul Bucegi) iar cu trenul te dai jos la gara din Bușteni. Eu nu am dorit să stau cu orele blocat în mașină pe valea Prahovei așa că am mers cu trenul. Destul de aglomerat până la Sinaia, dar a ajuns rapid, nu m-am enervat că stau în coadă și este destul de ieftin.

Chiar dacă am mașină recomand să mergeți cu trenul pentru trasee sau cazare pe valea Prahovei sau spre Brașov.

Traseu Gara Bușteni - Cascada Urlătoarea

Ajunși în gara Bușteni am coborât din tren și am făcut stânga pe drumul principal. Vremea era perfectă pentru a face un traseu iarna: aproximativ 10 grade, senin și cu zăpadă pe jos. Pe marginea drumului, trecem pe lângă un magazin unde erau expuse niște fructe și decidem să luăm niște pere. Nu aveam mari așteptări, pere, iarna. Dar au fost excelente. Mai ne oprim și facem câteva poze munților Bucegi.

Traversăm și o luăm ușor spre hotel. Pe partea stângă o să vedeți niște scări și o troiță. Dacă doriți să faceți un mic ocol, acele scări duc la mănăstirea Caraiman. Noi am făcut acest ocol dar o să povestesc într-un articol separat. Continuăm drumul, ajungem la telecabină și o luăm tot înainte.

Lângă hotel Silva erau mulți copii care se dădeau cu sania pe acolo. M-am dat și eu când eram mic. De fapt, când eram mic credeam că acolo e pârtia de la Bușteni (cel puțin așa era pentru mine). Ce să faci, minte de copil.

Continuăm pe drum. Pe partea dreaptă avem râul care vine de pe valea Jepilor Mici.

Și ajungem la panouri de informare. Aici aflăm că putem să o luăm pe trei trasee:

• traseul marcat cu cruce albastră , pe valea Jepilor Mici, cabana Caraiman, Sfinx, Babele și de acolo alte trasee prin Bucegi;
  • traseul marcat cu triunghi albastru, care merge pe Jepii mari și ajunge la cantonul Scheil/Jepi apoi la Complexul Piatra Arsă din Bucegi;
  • traseul marcat cu punct roșu, care merge la Cascada Urlătoarea.

Pe panou scrie că până la Urlătoarea facem 45 minute/ 1 oră. Eu vă spun că se face mult mai puțin, inclusiv iarna. Începem să urcăm și dăm peste primele serpentine. De fapt asta e singura porțiune în care se poate spune că se urcă. Poteca este destul de bine marcată și vizibilă, nu prea poți să te rătăcești.

Ajungem la o căbănuță/ stație de pompare a apei. Aici am văzut poteca care o ia spre Jepii Mari. Am mai văzut o potențială intrare pe traseu și aproape de Urlătoarea dar acolo semnele erau parțial șterse sau tăiate. Bănuiesc că nu se mai poate urca.

Pe drum era un loc de odihnă (nu că am avea nevoie) și foarte mulți copaci picați. În schimb nu era așa aglomerație (cum eram obișnuit în zilele de vară).

Prima oară auzim cascada apoi ajungem la ea. Acum să o prezint puțin.

Traseu Cascada Urlătoarea 2
Traseu Cascada Urlătoarea 3
Traseu Cascada Urlătoarea 4
Traseu Cascada Urlătoarea 5

Cascada Urlătoarea - legende și descriere

Am citit mai multe forme de legende ale cascadei. Toate au aceeași nuanță.

Doi băieți iubeau o fată. Fata nu putea alege între cei doi, s-a aruncat în prăpastie și s-a prefăcut în cascadă. Băieții de supărare, s-au transformat în stânci/munți (Jepii Mici și Jepii Mari) și străjuiesc cascada. Mama fetei s-a transformat în pădurea de la poalele munților, în acest fel putând să își țină în brațe fiica. E o legendă cu sfârșit tragic. Bănuiesc că toate cascadele au legende triste pentru a se face o paralelă dintre apa de la cascadă și lacrimile omului.

Cascada are aproximativ 15 metri înălțime. Nu mi se pare dar nu știu care a fost metoda de măsurare. În amonte există și alte cascade. Când eram mic știu că m-am chinuit puțin și am urcat până acolo (cel puțin așa îmi aduc aminte).

Dacă suntem la cascadă să spun și o frază despre munții Bucegi. Fac parte din grupa Meridionali a munților Carpați, cu o înălțime de 2505 (sau 2507 - la cabană sau 2514 pe vârful pietrei). Sunt foarte multe trasee turistice, unele mai ușoare, altele destul de grele și de lungi.

După pozele de rigoare și câteva pahare de vin fiert de la comercianții de acolo am decis să coborâm pe trasel spre Poiana Țapului.

Coborâre Cascada urlătoarea- Gara Poiana Țapului

Acesta este un traseu mai ușor marcat cu punct albastru. Acesta urmează în general Valea Urlătorilor (de la Valea Urlătoarea Mică + Valea Urlătoarea Mare).

Până la gară se face aproximativ o oră (dacă ești antrenat și mergi rapid faci 30 minute). E un traseu ușor, parcă cobori de pe un deal. Mergi prin pădure în majoritatea timpului.

Se ajunge la o parcare apoi se intră pe  strada Urlătoarei din Poiana Țapului, Bușteni.

Ai o priveliște superbă spre munții Baiului dacă vrei să faci câteva poze. Apoi o faci dreapta pe principală și după câteva sute de metri ajungi la străduța care merge spre gară. Dacă nu ați fost nicioadată vedeți un gps pentru că s-ar putea să o ratați.

Cam astă este traseul spre cascada Urlătoarea: un traseu scurt, pentru începători, care poate fi parcurs pe tot timpul anului.

Galerie foto

Concluzie

Acesta este un traseu ușor care poate fi abordat pe toată perioada anului. Pentru cei care nu au făcut mișcare de mult timp este traseul perfect prin care să încercați să faceți puțin efort fără să obosiți.

Din păcate, mai ales vara și în weekend, traseul poate deveni aglomerat și pe margine se pot regăsi destul de multe gunoaie. Dacă mergeți pe traseu, vă rog să nu lăsați ambalaje sau sticle.

Alte trasee montane

Scara din canionul 7 scari

Traseu Canionul 7 Scări - Vf. Piatra Mare

Traseu prin canion

Categorii de articole de pe blog