Mănăstirea Sfinții Trei Ierarhi din Iași
Introducere
Dacă treci prin Iași nu ai cum să ratezi această biserică. Aflată pe bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt biserica îți va atrage atenția prin arhitectura sa unică. Să vedem ce am mai putut afla despre această mănăstire.
Informații utile
Adresa: Bd. Ştefan cel Mare şi Sfânt, nr. 28, Iaşi, România;
Parcare: nu prea;
Preț: gratis;
Date de contact: 0232216349.
Istoricul Mănăstirii Sfinții Trei Ierarhi
Mănăstirea Sfinții Trei Ierarhi a fost construită de voievodul Vasile Lupu între anii 1637 - 1639 și a fost sfințită de mitropolitul Varlaam. Ea s-a dorit a fi o necropolă domnească. Pisania în limba slavonă spune următoarele: "Cu voia Tatălui şi cu ajutorul Fiului şi cu săvârşirea Sfântului Suh, iată eu, robul stăpânului Domnului Dumnezeu şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos şi închinător al Treimei, Io, Vasile Voievod, cu milă lui Dumnezeu Domnul Ţării Moldovei, şi cu Doamna noastră Tudosca şi cu dăruiţii de Dumnezeu copii Ioan Voievod şi Maria şi Rucsandra, am zididt această sfânta ruga în numele Sfinţilor Trei Ierarhi Vasile cel Mare, Grigore Teologul şi Ioan Gură de Aur. Şi s-a sfinţit cu mâna Arhiepiscopului Varlaam la 7147, mai 6."
Mănăstirea a avut o istorie destul de zbuciumată: a fost arsă de invadatori de două ori și a făcut față la cel puțin 6 cutremure.
Dar nu aceste întâmplări au definit existența mănăstirii. La fel ca ctitorul ei, existența mănăstirii a fost definită de viața culturală și religioasă care a avut loc în acest spațiu.
Primul eveniment important a fost aducerea în iunie 1641 a moaștelor Sfintei Parascheva. Aceste moaște au fost transportate pe mare, fiind însoțite de trei mitropoliți greci.
Un an mai târziu are loc Sinodul Interortodox de la Iași în care s-a adoptat Mărturisirea de credință ortodoxă. În 1645 aici este uns patriarhul Paisie al Ierusalimului, fostul stareț al mănăstirii Golia.
Urmează aducerea la mănăstirea Sfinții Trei Ierarhi a moaștelor Sfântului Ierarh Vasile cel Mare. Acestea au fost dăruite domnitorului Vasile Lupu în 1650.
Până acum am vorbit de partea religioasă. Partea culturală constă în instalarea primei tipografii din Moldova în chiliile Mănăstirea Sfinții Trei Ierarhi din Iași. Aici a fost tipărită prima antologie de legi a Moldovei cât și Cazania mitropolitului Varlaam.
Multitudinea de evenimente petrecute într-o perioadă atât de scurtă de timp face din mănăstirea Sfinții Trei Ierarhi din Iași una din cele mai importante lăcașe de cult din acea perioadă din Moldova.
După moartea domniei lui Vasile Lupu acesta a fost înmormântat la Biserica Trei Ierarhi. Ulterior nu au mai fost foarte multe evenimente importante. Pot aminti două mari evenimente: un incendiu care era să distrugă de tot mănăstirea și lucrările de restaurare din secolul XIX - lucrări care au dus la o dezbatere intensă (fiind realizate cu ajutorul unui arhitect francez). Poate o să abordez separat diverse lucrări de restaurare petrecute în acea perioadă deoarece am citit că la foarte multe monumente a fost distrusă arhitectura originală fiind înlocuită cu una de factură modernă de tip occidental (erau arhitecți străini care nu prea știau de stilul pe care îl aveam noi pe aici).
Dar să vorbim puțin și de domnitorul Vasile Lupu, cel care a făcut posibilă existența acestei mănăstiri.
Voievodul Vasile Lupu și mănăstirea Sfinții Trei Ierarhi
Așa cum am afirmat, Vasile Lupu a avut un rol important în viața religioasă și culturală a Moldovei secolului XVII. Însă avea un mic defect: era cam grandoman. Această grandomanie la adus în conflict direct cu un alt domnitor important de la acea perioadă - Matei Basarab din Țara Românească. Ironia e că viața celor doi a fost foarte asemănătoare. O să fac o listă cu ce vreau să spun prin asta. Avem următoarele asemănări:
- ambii vin la domnie prin intermediul unei răscoale;
- sunt mari ctitori de biserici și mănăstiri;
- viața culturală din cele două țări ia un avânt considerabil;
- alianțe externe contra rivalului;
- mănăstiri ctitorite în țara vecină;
- înființarea de tipografii;
- sunt înmormântați în cele mai importante ctitorii ale lor;
- ambii înființează școli care au impact important în dezvoltarea culturală a Moldovei și Țării Românești.
Deosebiri:
- Matei Basarab îl bate pe Vasile Lupu pe unde îl prinde;
- Matei Basarab a domnit și a trăit mai mult;
- În general Vasile Lupu era cel cu invaziile la vecini;
- Vasile Lupu era de origine grecească.
După cum se poate vedea, la nivelul acțiunilor avute și a modului în care au domnit cei doi sunt foarte asemănători. Să trecem acum la arhitectura bisericii (lucrul care m-a impresionat cel mai mult).
Arhitectura bisericii Sfinții Trei Ierarhi
Conform studiului realizat de Gheorghe Balș, Biserica Trei Ierarhi respectă modul în care se realizau bisericile moldovenești în acea perioadă. Are un plan triconic cu o modalitate ingenioasă de construcție a bolților prin care se reușește diminuarea diametrului avut de clopotniță.
Exterior
În exterior găsim unele influențe gotice de la bisericile din Transilvania în special la contraforturi sau armătura ferestrelor. Există mici influențe venite și din Muntenia. Ceea ce face din această biserică o operă de artă sunt ornamentele de piatră care se găsesc pe exteriorul clădirii.
Să nu uit. La construcția bisericii a fost folosit calcar de Albești, care a fost transportat aproximativ 700 de km. Să nu credeți că nu exista calcar în Moldova - o carieră fiind la câțiva km distanță. Dar s-a dorit folosirea unui calcar de calitate. Ca să înțelegeți, calcarul a fost adus cu căruța nu cu trenul.
Să revenim la dantela de piatră de pe exterior. După ce au fost sculptate, ele au fost lipite cu plumb topit. Un lucru foarte interesant este că în cele peste 30 de rânduri (registre) elementele decorative nu se repetă. Și dacă tot am ajuns la elemente decorative trebuie să spun că ele sunt foarte variate. Avem elemente turcești, arabe, georgiene, armene, persane, rusești, de factură gotică, elemente baroce și elemente tradiționale românești. Este foarte dificil să combini atât de multe stiluri și să existe un rezultat spectaculos. În general rezultă haos. Aici însă totul are cursivitate și se poate argumenta că a fost aplicată ideea - în viață există echilibru chiar dacă suntem foarte diferiți.
Decorațiile au lăsat o impresie deosebită și asupra diaconului Paul de Alep care spunea: „nu este nici cât un deget care să nu fie acoperit cu sculpturi”.
Pictura
Vasile Lupu nu a ținut cont de cheltuieli când a făcut această biserică. De aceea a intervenit pe lângă țarul Rusiei ca să trimită pictori pentru biserica care se construia. Biserica a fost inițial pictată de patru pictori ruși: Sidor Pospeev, Iacov Gavrilov, Deico Iacovlev, Pronca Nichitin. Aceștia au lucrat cu pictori moldoveni cum ar fi Nicolae Zugravul și Ștefan Zugravul.
Pictura a fost refăcută la restaurarea din secolul XIX realizată de arhitectul francez Andre Lecomte du Nouy.
La sfârșitul acestei secțiuni vreau să mai adaug o remarcă. La această biserică unele elemente de piatră erau acoperite cu aur. Acum este o dezbatere dacă acestea au fost acoperite de la început sau s-a adăugat aur în timpul renovării de secol XIX. La cât de megaloman a abordat Vasile Lupu construcția îl cred în stare să fi pus și puțin aur. Oricum ar fi, de ideea acoperirii cu aur a elementelor de piatră se aude foarte rar în realizarea arhitecturii unei construcții de acest fel.
Sala gotică
Lângă biserică se află o clădire care adăpostește un muzeu de artă religioasă. În general această clădire trece neobservată. Însă este o clădire cu o arhitectură interesantă și o istorie bogată.
Se numește sala gotică datorită bolților interioare în ogivă delimitate de nervuri de piatră. În clădirile din curtea bisericii Sfinţii Trei Ierarhi s-au întâmplat multe evenimente de natură culturală. Pe lângă instalarea primei tiparnițe aici a fost înființată prima instituție de învățământ românesc din Moldova care funcționa și în secolul XIX.
Un alt fapt interesant - de inspecția acestei instituții s-a ocupat Mihai Eminescu, care a stat o perioadă în chiliile de aici.
Vorbeam mai sus de Sinodul Interortodox de la Iași - dezbaterile de la acest eveniment s-au petrecut în această clădire.
Sala Gotică a fost martoră și la realizarea unui miracol. În momentul în care moaștele Sfintei Parascheva nu au fost atinse de flăcările care au mistuit totul în jur.
Este foarte interesant cum o clădire care nu iese în evidență să fie martoră la atâtea evenimente.
Galerie foto
Vizită/Opinie
Pe mine m-a atras mereu dantela de piatră a bisericii. Nu știu cum se face dar foarte rar mă uit la alte elemente. Trec pe lângă pietrele și clopotele de prin curte și mă duc direct la zid.
După o scurtă perioadă în care analizez figurile de piatră intru și în biserică. Biserica mi se pare mult mai intimă față de mitropolie. Parcă e o biserică mai răsărită dintr-un sat în care este liniște și poți să te rogi în voie.
Simt că ceva e diferit la picturile și elementele din interior dar nu pot să spun ce. Nu citisem mare lucru despre mănăstire dar parcă ceva părea mai nou și nu se pupa cu epoca. Mi-am adus aminte că nu prea sunt expert în arhitectură sau pictură și am decis să o las baltă.
Gândul fugea la dantela de piatră de pe peretele bisericii. Am început să dau ocol, să văd elementele, să caut forme și tot așa.
În treacăt am observat o clădire care la prima impresie mi s-a părut a fi o combinație de stil gotic cu stil brâncovenesc dar mi-am zis că îmi joacă mintea feste.
După alte câteva ture și fotografiile de rigoare am decis să plecăm. Era deja târziu și mai aveam câteva obiective turistice în listă.
Concluzie
Pentru mine, chiar dacă Mănăstirea Sfinții Trei Ierarhi are o istorie bogată și e plină de evenimente culturale, totul se rezumă la biserica mănăstirii. Aici sunt fascinat de sculptura de piatră de pe perete și de multitudinea de elemente care au putut fi combinate pentru a realiza acel echilibru continuu.