Vizită la Muzeul Județean "Ștefan cel Mare" Vaslui - un muzeu complet

Introducere

În drum spre Moldova (R. Moldova) am reușit la un moment dat să facem un mic popas în Vaslui. Cum în acea perioadă acel popas cuprindea și o noapte petrecută în oraș am zis să explorăm ce am putea vizita prin jur. Am ajuns la Muzeul Județean din Vaslui. Nu aveam prea mari așteptări de ce această vizită. Să vedem cum a decurs!

Informații utile

Animale de companie:

Stare drum:

Istoricul Muzeului Județean Ștefan cel Mare din Vaslui

Fondat în 1974 ca o instituție muzeală cu profil mixt de istorie și etnografie, Muzeul Județean din Vaslui a fost deschis publicului în 1975. Deși este considerat un muzeu relativ tânăr, expoziția sa de bază a fost modernizată și reorganizată începând din 2018, fiind apreciată pentru structurarea tematică, științifică și muzeotehnică. Structura muzeului cuprinde mai multe domenii, precum arheologie și istorie veche, istorie medievală, numismatică și medalistică, carte veche, istorie modernă și contemporană, memorialistică-personalități, etnografie și artă populară, artă plastică contemporană românească, precum și protejarea, conservarea și restaurarea patrimoniului muzeal.

După câte am citit muzeul a fost reorganizat pe baza a 3 principii:

"Muzeul - școala de lângă școală"  - traducere personală - învățarea, cunoașterea istoriei și obiceiurilor comunității locale prin joacă și imaginație

"Muzeul - spectacol"  - traducere personală - prezentarea exponatelor și ideilor ca un spectacol vizual și auditiv.

"Muzeul - paradigmă a bucuriei sufletești" - traducere personală - prin acest concep se dorește o atașare de exponatele prezentate a publicului vizitator

Pot spune că am vizitat destul de multe muzee, fiecare su specificul lui. Aici însă am găsit ceva deosebit, care m-a atras. Poate există un adevăr în aplicarea acestor principii.

Să prezentăm puțin secțiile.

La Secția de Arheologie și Istorie Veche din Muzeul Județean Vaslui sunt prezentate civilizațiile care au locuit pe teritoriul actual al județului Vaslui, începând cu cele mai vechi timpuri și până în Evul Mediu. Expoziția prezintă evoluția societății prin intermediul artei statuare, ceramicii, uneltelor și armelor, plasticii zoomorfe și antropomorfe, obiectelor de podoabă, etc.

În cadrul expoziției de Arheologie și Istorie Medievală există  diverse piese de patrimoniu și ele surprind fapte, fenomene și personalități istorice din perioada medievală a orașului și ținutului VASLUI (până la mijlocul veacului al XIX-lea). Categoriile de obiecte expuse sunt extrem de diversificate și ele pun în valoare cultura materială și spirituală medievală a zonei Vasluiului. De exemplu, din perioada creștinismului medieval timpuriu se remarcă cruciulițele relicvar, icoanele din sidef şi obiectele de podoabă cu însemne creștine care au o relevanță aparte. Totodată aici apare o machetă a Curții Princiare și descrierea bătăliei de la Vaslui

O altă parte a expoziției este dată de  Cabinetului Tezaur, Numismatică și Medalistică cuprinde tezaure monetare și de orfevrărie antice și medievale, medalii și decorații militare, bancnote moderne și contemporane, precum și descoperiri monetare izolate care acoperă mai multe perioade istorice.

Patrimoniul Colecției de Carte veche a muzeului vasluian cuprinde mai mult de 230 de exemplare, cu precădere carte românească de cult, cea mai veche carte fiind un exemplar al Îndreptării Legii

Secției de Istorie Modernă și Contemporană prezintă cele mai importante aspecte ale istoriei moderne românești. Începutul este dat de Unirea Principatelor Române, trece prin Războiul de Independență, Primul Război Mondial și al Doilea Război Mondial, urmând a se termina cu prezentarea perioadei comuniste și a Revoluției.

Mai avem două secții de prezentat -  Secţia Memorialistică - Personalități este axată pe fotografii, manuscrise, piese de mobilier şi obiecte personale din colecţiile unor personalităţi legate de judeţul Vaslui și Secției de Etnografie şi Artă populară relevă  ocupaţiile principale şi secundare ale locuitorilor din mediul sătesc al judeţului Vaslui, legate de agricultură, pescuit, albinărit, păstorit, viticultură, industria casnică textilă şi de marile sărbători religioase.

Pe scurt avem 7 secții muzeale care fac o prezentare generală a județului Vaslui.

Vizită la Muzeul Județean "Ștefan cel Mare" Vaslui - un muzeu complet 1
Vizită la Muzeul Județean "Ștefan cel Mare" Vaslui - un muzeu complet 2
Vizită la Muzeul Județean "Ștefan cel Mare" Vaslui - un muzeu complet 3
Vizită la Muzeul Județean "Ștefan cel Mare" Vaslui - un muzeu complet 4
Vizită la Muzeul Județean "Ștefan cel Mare" Vaslui - un muzeu complet 5

Vizită/Opinie

Așa cum am spus în introducere nu mă așteptam la cine știe ce muzeu. Aspectul modern al clădirii nu a ajutat la deslușirea întrebării: Voi avea ce să vizitez sau nu aici?. Am intrat. O doamnă amabilă ne-a spus să începem cu expoziția de Etnografie. Mda, nu prea mă dau eu în vânt dar când am intrat mi s-a părut ceva mai atractiv față de alte muzee. În primul rând este mai organizat, gen aici biserică, aici unelte țărani, covoare tradiționale, casa și curtea țărănească etc. În schimb ce m-a atras mai mult e partea de meșteșuguri și agricultură. Și am descoperit unelte din următoarele categorii: viticultura, pescuit (o luntre tare interesantă), păstorit (nu era nici o oaie pe acolo din păcate) și apicultura (stupi tradiționali nu moderni ca astăzi). Poate a fost și la începutul vizitei dar chiar mi-a plăcut felul în care era prezentată informația și cum erau aranjate exponatele. Pur și simplu înțelegeai ceva din ele.

Am urcat la etaj și a început partea de cronologie istorică  bazată pe obiecte. Primele obiecte prezentate sunt ...oalele și ulcelele din diversele epoci și culturi. Cea mai importantă cultură prezentată este cea de la Cucuteni. Aici avem vase, desene, obiecte mici și mari toate orânduite ca într-o poveste. O poveste străveche care prinde viață cu ajutorul obiectelor. Dacă am vorbit puțin despre viață eu zic (și muzeul exemplifică) să explorăm și moartea. Mai exact un mormânt din epoca bronzului- cu schelete, obiecte și istorie.  După alte oale, ulcele și unelte de fier ajungem la perioada medievală timpurie și formarea statului moldovean.

Ne îndreptăm ușor spre cel mai important eveniment petrecut la Vaslui, bătălia dată de Stefan cel Mare cu turcii în 1475. Cum am văzut destul de multe documentare și am citit destul de mult despre bătălie reprezentarea mi se pare cam copilărească. Dar....pentru că există un mare dar, știu că este perfectă pentru cei care vor să afle doar anumite informații (copii sau adulți care nu sunt atât de pasionați de istorie). Să nu uit - un alt element important este ansamblul arheologic Curțile Domnești din Vaslui care în muzeu este prezentat sub forma unei machete cu informații. Despre acest ansamblu (actualmente mai mult un parc) voi vorbi separat.

Facem un salt pe axa timpului și ajungem în perioada Războiului de Independență unde facem cunoștință cu un personaj care ar trebui să vă sune cunoscut - Peneș Curcanul. Constantin Țurcanu, zis și Peneș Curcanul a participat cam la toate războaiele în care a fost implicată România pe tot parcursul vieții lui. Avem Războiul de Independență unde primește medalia Virtutea Militară și Ordinul Steaua României, apoi trecem la Al Doilea Război Balcanic, Primul Război Mondial și Războiul cu Ungaria din 1919 (ultimele 3 ca voluntar). Cred că dacă apuca și al Doilea Război Mondial participa și acolo. Faima sergentului este dată de Vasile Alecsandri care, scrie poezia Peneș Curcanul, inspirată de rolul jucat de sergent în Războiul de Independență. Războaiele Mondiale sunt prezentate ca niște camere - un fel de spital comandament pentru Primul Război Mondial, iar perioada interbelică + al Doilea Război Mondial este prezentată printr-o cameră din palatul Mavrocordat (fost sediu al Cercului Militar al ofițerilor din garnizoana Vaslui)

Ajungem în final la epoca comunistă unde am văzut o sală de școală (am prins și eu așa ceva deși nu am studiat în acea perioadă), o cameră tipică  cu fotolii, canapele, televizor, radio și vitrine. Aici o să fac o paranteză. Mi se pare că atunci viața era mult mai simplă și mai puțin agitată. Știu de lipsurile din ultima perioadă a comunismului și de întemnițările politice din prima parte dar parcă unele chestii arătau mai bine.

Cea mai mare surpriză am avut-o când am vizitat zona cu personalități. Am descoperit că nu prea știu nimic despre foarte mulți oameni care au avut un impact mult mai mare decât voi avea eu vreodată pe acest Pământ. Aici chiar am stat să citesc informațiile expuse, fiind mirat totodată că oamenii aceștia au avut vreodată legătură cu Vaslui. Despre cine vorbesc aici? Păi să vedem:

• Constantin Tănase - actor și întemeietor a Teatrului de Revistă
  • Alexandru Giugaru - actor
  • Gheorghe Vrănceanu - academician
  • Emil Racoviță - academician
  • Dumitru Bagdasar - academician
  • Nicolae Gheorghe Lupu - academician

Vreau să vă puneți o întrebare - cam cât cunoașteți despre aceste personalități. Eu pot spune că nu cunosc destul.

Să trecem acum la ultima expoziție a muzeului - banii. Nu bani noi ci monede vechi și valoroase și nu numai. Cum mie îmi cam sclipesc ochii când văd chestii de aur și argint am stat destul de mult să admir diversele obiecte expuse aici.

Și cu asta s-a cam terminat vizita la muzeu.

Galerie foto

Introducere

Muzeul m-a surprins în mod plăcut. Nu mă așteptam la o asemenea diversitate de obiecte și povești prezentate într-un mod atât de plăcut și fluent. La un muzeu de acest tip pur și simplu te duci de plăcere. Mie cel puțin mi-a plăcut foarte mult. Recomand să treceți pe la muzeu dacă vă aflați în zonă.

Obiective turistice în zonă

Catedrala Mitropolitana din Iasi

Catedrala Mitropolitană din Iași

Vizitați catedrala

Categorii de articole de pe blog